Klub działa od 1998 r. Założycielami klubu byli: pani Zuzanna Hołyńska – nauczyciel wychowania fizycznego i śp. Pan Andrzej Urbaniec – kierownik internatu.
Głównymi zadaniami klubu było i jest szerzenie idei honorowego krwiodawstwa, szkolenia z zakresu I pomocy przedmedycznej, wolontariatu, zdrowego stylu życia oraz idei czerwonokrzyskiej.
W ramach działalności uczniowie uczestniczą w poszczególnych imprezach i działaniach:
– udział w szkoleniach z zakresu I pomocy przedmedycznej
– udział w zawodach drużyn medycznych na szczeblu powiatowym, wojewódzkim i krajowym
– udział w konkursie ,,Młoda krew ratuje życie”
– organizacja Sztafety biegowej im. Henrii Duanta z Międzyrzecza do Nowego Tomyśla
– organizacja biegu z okazji Dnia AIDS
– udział w kampaniach dotyczących transplantacji i rejestracji dawców szpiku
– organizacja biegu z okazji Dnia AIDS
– pożegnanie wychodzących krwiodawców
Z czerwonokrzyskim pozdrowieniem opiekun koła Zuzanna Hołyńska
W ramach kółka z j. niemieckiego prowadzone są zajęcia pomagające uczniom zainteresowanym pogłębiać wiedzę o j. niemieckim oraz poszerzać umiejętności z zakresu tematycznego obowiązującego na egzaminie maturalnym. Jest możliwość uczestniczenia w wybranych konkursach. W tym roku uczniowie uczestniczyli w konkursie „Gramatyka na warsztacie”, który został przeprowadzony przez Instytut Goethego.
Działalność naszego koła sokolniczego rozpoczęła się w 1973 roku dzięki staraniom Huberta Kudlaszyka, który ukończywszy kurs w Tucholi z innymi chętnymi osobami w naszej szkole, zbudował sokolarnię. Nabył on także pierwszego ptaka, samicę jastrzębia „Dorę”, która rok później nieszczęśliwie ucieka i ginie. Przez pewien czas nie następowały znaczne zmiany, dopiero w 1980 roku Adam Handzel wykonał nowy projekt sokolarni, który przetrwał do roku 2003. Otrzymał on wyróżnienie za zasługi w reaktywowaniu i rozwoju współczesnego sokolnictwa. Ten zaszczyt spotkał także koło sokolnicze w Rogozińcu. Ptaki, które przebywają w naszej sokolarni, zwykle przynoszone są przez ludzi, zazwyczaj z jakąś kontuzją. Jedyną legalną metodą ich pozyskiwania jest kupno od certyfikowanych hodowców, co wiąże się z uzyskaniem pozwolenia PZŁ na trzymanie ptaka szponiastego w niewoli oraz polowania z nim.
Decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 19.09.2013 został utworzony w Zespole Szkół Leśnych w Rogozińcu Ośrodek Rehabilitacji Zwierząt. W Ośrodku są leczone i rehabilitowane osobniki zwierząt z gromady ptaki, należące do rzędów: sokołowate i sowy. opiekunem koła łowiecko-sokolniczego, oraz Ośrodka Rehabilitacji Zwierząt jest mgr inż. Mikołaj Jakubowski.
DZIAŁALNOŚĆ KOŁA
Czym się zajmujemy
Nasi uczniowie zajmują się sokolnictwem jako swoim hobby, a także aby poszerzać swoje zainteresowania. Sokolnictwo to(myślistwo ptasie ) – jedna z gałęzi łowiectwa; sztuka układania ptaków szponiastych oraz łowy przy użyciu tych ptaków. Ptaki wykorzystywane w tej dziedzinie to:Harris Hawk (Parabuteounicinctus), Raróg górski (Falcobiarmicus), Jastrząb gołębiarz (Accipitergentilis), Sokół wędrowny (Falcoperegrinus), Raróg (Falcocherrug). Uczniowie ZSL w Rogozińcu posiadają własne ptaki.
Zadania koła
- Opieka nad podopiecznymi Ośrodka
- Edukacja przyrodnicza. Udział w imprezach szkolnych
- Reprezentowanie szkoły na różnego rodzaju przedsięwzięciach
- Udział w wystawach i Targach Łowieckich
- Pokazy ptaków w sokolarni.
Cele koła
- Rehabilitacja ptaków szponiastych, które trafiły do naszego Ośrodka
- Edukacja sokolniczo-łowiecka
- Pielęgnowanie tradycji sokolniczej oraz łowieckiej.
WSZYSTKICH ZAINTERESOWANYCH ZAPRASZAMY OD PONIEDZIAŁKU DO CZWARTKU
Koło łucznicze, to grupa miłośników strzelectwa w tradycyjnej formie.
Nasze zajęcia odbywają się kilka razy w tygodniu zależnie od pogody.
Zapraszamy każdego, kto chce nauczyć się czegoś nowego, ale także osoby z doświadczeniem.
W zimowe wieczory, kiedy strzelanie nie jest możliwe sami wykonujemy strzały, by mieć czym strzelać w sezonie.
Opiekunem koła jest Pani Elżbieta Wojtaszak.
W ramach koła przyrodniczego uczniowie naszej szkoły poszerzają swoją wiedzę przyrodniczą podejmując szereg różnorodnych zadań:
– biorą udział w konkursach i olimpiadach o tematyce przyrodniczo-ekologicznej;
– sprawują opiekę nad szkolnym ogrodem dendrologicznym;
– przygotowują obchody ,, Dnia drzewa’’;
– uczestniczą w wycieczkach dydaktycznych;
– organizują Konkurs Przyrodniczy dla Gimnazjalistów;
– prowadzą zajęcia na szkolnej ścieżce dydaktycznej z dziećmi z przedszkoli i szkół podstawowych;
– tworzą zbiory roślin, owadów i innych ciekawostek przyrodniczych.
Zapraszamy wszystkich chętnych.
ARBORETUM
Bluszczem ku oknom
Kwiatem w samotność
Poszumem traw
Drzewem, co stoi –
Uspokojenie
Wśród tylu spraw
Pamiętajcie o ogrodach –
Przecież stamtąd przyszliście
W żar epoki użyczą wam chłodu
Tylko drzewa, tylko liście (…)
My dołączamy się do słów poety… Pamiętajcie o potencjale, który tkwi za płotem naszej szkoły. Przecież, żeby zostać leśnikiem trzeba poznać najpierw przedmiot naszej pracy. A tutaj nie trzeba daleko szukać wiązów, grabów, klonów, bzów, jodeł… Bo przecież las to nie tylko sosnowy bór.
Nasze arboretum obecnie podniosło swoją rangę edukacyjną – przeniesiono doń kilka tablic ze ścieżki edukacyjnej. Mamy atrakcyjną „polankę łowiecką”, nieźle utrzymane ścieżki prowadzące przez „aleję budek lęgowych” do figurki św. Jana Gwalberta.
Prosimy wszystkich o spojrzenie na to miejsce przyjaznym okiem i nie ignorowanie tak ważnego zaplecza dydaktycznego. Nie wszystkie szkoły mogą pochwalić się istnieniem takiego zaplecza dydaktycznego. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć arboretum i o wsparcie
w każdym możliwym wymiarze. A Tym, którzy pomagają serdecznie dziękujemy!!!
Od 2012 roku prowadzimy prace rewitalizacyjne w przyszkolnym Arboretum. I mamy naprawdę „pełne ręce roboty”. Jest to miejsce naprawdę urocze, ale niestety przez wiele lat nie doceniano jego wartości estetycznych, ale przede wszystkim tych dydaktycznych. Staramy się ze wszystkich sił „tchnąć ducha” w ten przyjemny zakątek. Jest on doskonałym miejscem odpoczynku, ale i świetną bazą do nauki: drzewoznawstwa, botaniki, nasiennictwa, biologii, przyrody, gdzie każdy z „żywych eksponatów” możemy nie tylko zobaczyć, ale i dotknąć, powąchać, a czasami nawet i posmakować…
Dziękujemy za wsparcie Dyrektorowi ZSL w Rogozińcu, Kierownikowi Szkolenia Praktycznego ZSL w Rogozińcu, Panu Nadleśniczemu Nadleśnictwa Babimost, Nadleśnictwu Trzciel, wszystkim pracownikom szkoły popierającym nasze działania oraz uczniom chętnym i gotowym do pracy.
DOTYCHCZAS WYKONANE PRACE:
- Naprawa ogrodzenia arboretum,
- Usunięcie i uprzątnięcie drzew przeszkadzających szczególnie cennym okazom roślin,
- Wzbogacanie kolekcji drzew i krzewów,
- Poprawa formy drzew i ich warunków życiowych,
- Założenie plantacji choinkowej,
- Utrzymanie pryzmy kompostowej,
- Wytyczenie i utworzenie ścieżek, które udostępniają kolekcję zwiedzającym, ułatwiają prace konserwatorskie oraz urozmaicają krajobraz ogrodu,
- Wzbogacanie bioróżnorodności: pozostawianie „martwego drewna”, tworzenie tzw. „miejsc azylu”, budowa „hoteli” dla owadów, wieszanie budek lęgowych, utrzymywanie w dobrej kondycji mikrosiedlisk o charakterze kserotermicznym,
- Mechaniczne zwalczanie szrotówka kasztanowcowiaczka,
- Przeniesienie niektórych tablic Ścieżki Edukacyjnych do Arboretum
- Budowa paśnika i Ambony myśliwskiej
Zajęcia w ramach koła rzeźbiarskiego odbywają się raz w tygodniu. W ramach zajęć uczniowie wykonują płaskorzeźby oraz rzeźby w drewnie, korze oraz glinie. Przodujących gatunkiem wykorzystywanym do wykonywania prac jest drewno topolowe, ale także lipowe oraz brzozowe. Praca wykonywana jest za pomocą dłut i nożyków do drewna a także pilarką, w przypadku gliny natomiast gołymi dłońmi. Zajęcia zwiększają zdolność manualne, pobudzają wyobraźnię przestrzenną oraz uczą cierpliwości. Koło prowadzi pan Łukasz Grabarz.
Jeśli dwóch ludzi rozmawia, a reszta słucha ich rozmowy – to już jest teatr.
/ Gustaw Holoubek/
Głównym celem koła teatralno – recytatorskiego jest wspomaganie rozwoju młodego człowieka, uwrażliwienie go na potrzeby otaczającego świata oraz przygotowanie go do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym. Ponadto zajęcia te dają możliwość rozwijania wrażliwości emocjonalnej, koncentracji, wyobraźni, aktywności twórczej i odpowiedzialności za własne działanie. Są doskonałą metodą nie tylko na poszerzanie wiedzy i umiejętności nabytych na lekcjach języka polskiego i wiedzy o kulturze, ale także dają możliwość na walkę z własnymi słabościami, barierami i zahamowaniami. Uczą odpowiedzialności za własne działanie, współdziałania w grupie, a także doskonalą mimikę, ekspresję i plastykę ciała.
Realizując powyższe cele młodzież ma okazję brać udział w różnego typu przedsięwzięciach: przygotowuje inscenizację i prezentacje przed publicznością szkolną (np., przedstawienia: „Genealogia rodu nauczycielskiego”, „Wieczornica bożonarodzeniowa” itd.), prezentacje multimedialne: „Historia szkoły leśnej w Rogozińcu”, udział w konkursach: Fora Humanistów Szkół Leśnych, odbywające się w Zagnańsku, podczas których uczniowie konkurują w trzech kategoriach – teatralnej, językowej i literackiej. Ponadto młodzież tworzy scenki dramatyczne, ćwiczy oddech, emocje, gesty, mimikę, pamięć, koncentracje; wybiera utwory literackie do prezentacji, wykonuje scenografię i rekwizyty, a także uczestniczy w wyjazdach do kina i teatru.
Opiekunem koła jest Agnieszka Wachowiak – nauczyciel języka polskiego i wiedzy o kulturze.
PWL
Nasza szkoła może pochwalić się nowym kołem zainteresowań: PWL (pod nazwą FUBAR – tj. Fast Undefendable Brave Agile Ranger – Szybki Niepokonany Odważny Zwinny Strażnik), które zrzesza sympatyków Wojska Polskiego. Młodzież w trakcie zajęć pozalekcyjnych zdobywa wiadomości z zakresu taktyki wojskowej, przyswaja terminologię wojskową i bierze udział w zajęciach terenowych. Nowe zajęcia cieszą się tak dużym powodzeniem, że są już sponsorzy na zakup sprzętu wojskowego oraz replik broni.Zapraszamy do galerii i udziału w zajęciach.
Warsztaty muzyczne – pozwalają na kontynuację zainteresowań, konsultacje instrumentalne i wokalne, ćwiczenia i przygotowania do okolicznościowych spotkań. W internacie obok sympatyków instrumentów dętych regularne próby mają gitarzysta i perkusista.
Zajęcia kulinarne – służą wdrażaniu zasad zdrowego żywienia, rozwijaniu umiejętności kulinarnych i pracy w grupie. Zwieńczeniem zajęć są wspólne degustacje przygotowanych potraw.
Zajęcia literackie – gromadzą szczególnie miłośników poezji. W internacie cyklicznie odbywają się tematyczne spotkania z poezją przeplatane muzyką i śpiewem.
Zajęcia sportowe – Zuzanna Hołyńska
Zajęcia te to głównie przygotowania do udziału i organizacji następujących imprez sportowych:
– powiatowe indywidualne biegi przełajowe
– rozgrywki wewnątrzszkolne w piłkę siatkową
– pobicie rekordów szkoły w teście na siłę mięśni ramion i brzucha
Zadania na rok 2013/2014
– organizacja biegów przełajowych ( X 2013)
– organizacja wewnątrzszkolnych rozgrywek w piłkę siatkową ( X 2013- I 2014)
– przygotowania do Mistrzostw Polski w biegu Leśnym ( II_IV 2014)
– organizacja Mistrzostw Polski w Biegu Leśnym (IV -2014)
– pobicie rekordów szkoły
– organizacja Leśnego festynu dla przedszkolaków
Zespół sygnalistów myśliwskich
Zespół Sygnalistów Myśliwskich „GŁOS KNIEI” Zespołu Szkół Leśnych w Rogozińcu

Historia
W roku 1968 z inicjatywy zastępcy dyrektora d/s pedagogicznych mgr inż. T. Wasylewicza, nauczającego wówczas łowiectwa, powstała sekcja trębaczy, której celem było przywrócenie tradycji sygnałów łowieckich i upowszechnienie ich wśród myśliwych.Nauczanie gry na rogu myśliwskim prowadził Eugeniusz Kruszelnicki, absolwent Wydziału Zaocznego, aż do momentu jego tragicznej śmierci w 1997 r.Po tym wydarzeniu zespołem kierował absolwent Technikum mgr inż. Robert Olejarz, który prowadził sygnalistów do listopada 2001 roku, kiedy to na stanowisko instruktora – wychowawcy świetlicy została zatrudniona mgr sztuki Agnieszka Rybicka. Od tego roku systematycznie zespół rozwija się i gromadzi bogaty dorobek konkursowy.
Co roku przez klasę rogu przewija się liczba około 15 uczniów, chętnych do nauki gry na rogach myśliwskich. Każdego roku kończy szkołę i odchodzi w świat 3 trębaczy, którzy z powodzeniem zasilają szeregi zespołów akademickich, nadleśnictw, czy też kół łowieckich.
Celem programu nauczania jest:
- wyłowienie z grona uczniów kandydatów do nauki gry na rogach myśliwskich,
- przystosowanie do gry, nauczenie podstaw muzycznych związanych z rogiem, oraz wiedza teoretyczną niezbędną podczas szkolenia,
- wykłady dotyczące Klub Sygnalistów Myśliwskich działającego jako specjalistycznej sekcja w ramach Polskiego Związku Łowieckiego podlegającego Zarządowi Głównemu PZŁ,
- edukacja pod względem tradycji łowieckiej i kultury łowieckiej nawiązującej do sygnalistyki myśliwskiej,
- nabywanie umiejętności podczas całego pobytu w szkole – cztery lata
Zespół co roku bierze udział w konkursach regionalnych, ogólnopolskim Róg Wojskiego na których zdobywa nagrody za swoje osiągnięcia artystyczne.
Od 2011 zespół jest współorganizatorek FESTIWALU K ULTURY LEŚNEJ im. Eugeniusza Kruszelnickiego w ramach którego odbywa się konkurs muzyki myśliwskiej „za kotarą”.
Zajęcia w kole odbywają się we wtorki, środy i czwartki między godzinami 15.00 – 19.00 zapraszamy